De ellende die Time Machine heet...

Door scorpie op vrijdag 26 februari 2010 13:47 - Reacties (48)
Categorie: -, Views: 13.667

Ja, dat lijkt je dan ineens nuttig op een gegeven moment, backups maken. Je hebt net het licht gezien doordat iemand z'n laptop is kwijtgeraakt, maar al zijn data had hij nog op z'n time machine staan, dus met een nieuw apparaat had hij al zijn belangrijkste gegevens weer terug. Je koopt een externe harddisk, partitioneert hem zoals je zelf wilt, met minimaal 2x je harddisk size, en je stelt time machine in. Fluitje van een cent zou je zeggen, tot er wat misgaat inderdaad.

De initial backup (totaal ~160GB) duurde 3 dagen (!!!). Iedere incremental backup duurt minimaal 5 uur, ook al zijn de changes maar een paar honderd MB. Oh, daar zeg ik nog wat, changes. Calculating changes duurt ook al gauw een uur of 2. Iedere dag is m'n incremental backup toch weer 2GB, ook wanneer ik die dag alleen heb gesurft en mail heb bekeken. Als alles gewoon vlotjes zou werken zou me dat ook echt absoluut niet interesseren, zolang er maar gebackupped wordt, maar dat het zo'n hoge prijs moet kosten vind ik wat minder.

Na gezocht te hebben kwam ik erachter dat het misschien wel een goed idee zou zijn om spotlight de time machine volume niet te indexeren. Aangezet dat hij dat volume negeert, het zou nu dus sneller moeten gaan. Maar nee hoor, niks ervan. Verder zoeken op internet leert me dat ik het volume misschien wel verkeerd heb geformatteerd. Ja nou breekt m'n klomp. Flikker toch op man, gewoon vanuit de Time Machine preferences dat ding laten partitioneren en gaan met dat apparaat. Ik heb m'n portie (overbodige) instellingen wel gehad met Windows, vind het wel best zo.

Maargoed, ondertussen zit je dus met een crippled Time Machine, en laptop, want dat hele backup gelazer zorgt er wel voor dat dat apparaat een stuk minder snappy aanvoelt omdat hij op de achtergrond allerlei shit aan het uitvoeren is. Ik zit er nu sterk aan te denken om gewoon te kappen met heel dat Time Machine, aangezien het zelf ook zo traag als de pest is. Open je Time Machine, moet ik eerst 10 minuten wachten tot ik naar een (1) eerdere backup terug kan browsen. Dan ben ik er nog niet, nee dan moet ik weer 5 minuten wachten tot ik een map in de finder kan openen. AARRGHH. Hoe meer ik erover schrijf, hoe meer ik het een retard implementatie vind worden, en hoe minder ik het wil gebruiken.

Dan open je een topic in de hoop dat er tweakers met hetzelfde probleem hebben gezeten (Time Machine + Spotlight ellende), maar ook niet... Ik ben aan het einde van m'n Latijn, ik heb er grijze haren van gekregen, ik ben er klaar mee, wat een ellende.

Volgende: Westkust USA in vogelvlucht 10-'09 Westkust USA in vogelvlucht

Reacties


Door Tweakers user Shanquish, vrijdag 26 februari 2010 13:51

terug naar DOS dus maar :P pastte alles tenminste op een 1,44" floppie :+

Door Tweakers user scorpie, vrijdag 26 februari 2010 13:52

Oh nee hoor, genoeg demo's gehad die zelfs al op 3 floppies stonden :P

Door Tweakers user swtimmer, vrijdag 26 februari 2010 13:54

Heb je filevault aan staan?

Door Tweakers user Big Womly, vrijdag 26 februari 2010 13:55

1,44" floppie? Nooit meegemaakt :+
1,44 MB 3,5" floppies wel

Door Tweakers user scorpie, vrijdag 26 februari 2010 13:59

@swtimmer: nope, filevault staat uit :)

Door Tweakers user GroteNeger8, vrijdag 26 februari 2010 14:12

Heb je je timemachine schijf al eens opnieuw geformateerd?

Door Tweakers user Orian, vrijdag 26 februari 2010 14:24

Ik ben ook gestopt met automatische backups. Gewoon eens per week (zondag middag voor mij) de hele map "mijn documenten" kopiŽren naar een externe HDD, en de essentiele zooi is gedaan. Als mijn pc crasht en ik ben mijn savegame kwijt, so be it :)

Door Tweakers user swtimmer, vrijdag 26 februari 2010 14:32

@scorpie, ik denk dat die bij mij problemen oplevert. Op dit moment geeft timemachine aan dat die 660gb nodig heeft voor een eerste backup (heb 180gb gebruikt op mijn macbook), juist. dat klinkt dus ook niet helemaal goed. Maar ik gok dat dat bij mij door filevault komt.

Door Tweakers user scorpie, vrijdag 26 februari 2010 14:41

@GroteNeger8: Nee, maar dat wil ik ergens ook niet doen, aangezien ik dan weer zit met die initial backup van 3 dagen, dat gaat toch nergens over? Of heb je een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het probleem daarmee is opgelost? En moet ik hem dan gewoon weer als Mac OS Extended (Journaled) (HFS+ Journaled dus) formatteren of nu maar als iets anders?

Verder nog de volgende log verkregen via Time Machine Buddy (Dashboard widget die Time Machine logs uitleest): (Deze backup duurde 1 dag en 3 en een half uur) :X
Starting standard backup
Backing up to: /Volumes/Time Machine/Backups.backupdb
No pre-backup thinning needed: 1.31 GB requested (including padding), 286.82 GB available
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Copied 23.6 MB of 1.1 GB, 311 of 337 items
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Copied 816.3 MB of 1.1 GB, 1406 of 1406 items
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Copied 901.1 MB of 1.1 GB, 3817 of 3817 items
Error: (-8084) SrcErr:YES Copying /Users/scorpie/Library/Application Support/Google/Chrome/Safe Browsing Bloom Filter 2 to (null)
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Copied 1.0 GB of 1.1 GB, 4820 of 4820 items
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Copied 5350 files (1.1 GB) from volume Macintosh HD.
No pre-backup thinning needed: 1.11 GB requested (including padding), 285.68 GB available
Copied 735.9 MB of 943.7 MB, 235 of 235 items
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Error: (-8084) SrcErr:YES Copying /Users/scorpie/Library/Application Support/Google/Chrome/Default/Current Session to (null)
Copied 943.5 MB of 943.7 MB, 2662 of 2662 items
Bulk setting Spotlight attributes failed.
Copied 3622 files (945.0 MB) from volume Macintosh HD.
Starting post-backup thinning
Deleted backup /Volumes/Time Machine/Backups.backupdb/xxxxxx’s MacBook Pro/2010-02-22-172339: 286.58 GB now available
Post-back up thinning complete: 1 expired backups removed
Backup completed successfully.
Ik krijg ook heel vaak te zien: Waiting for index to be ready (100)

Maarja..

Door Tweakers user lemaclemac, vrijdag 26 februari 2010 14:42

sorry maar ik heb hier geen last van gehad met beide versies van timecapsule / aparte usb disken en firewire en dit op osx 10.5 en 10.6 NERGENS last van.
Misschien een rotte disk ? USB heeft geen smart...
Filevault duurt wel langer als je dit heb omdat hij de encryptie doorzet op je backup (wat goed is)

Ik ben toch bang je een rotte disk heb.
Maar om nu timecapsule de schuld te geven is raar.
Ik backup 4 MAC's naar een timecapsule nergens problemen mee.

Door Tweakers user lemaclemac, vrijdag 26 februari 2010 14:45

Ik krijg ook heel vaak te zien: Waiting for index to be ready (100)

Dit is goed hij moet een index maken van wat hij moet backuppen en wat er al staat.
en je spotlight moet inderdaad niet je timecapsule meenemen dit doet timecapsule automagisch tenzij je daaraan rotzooit.

Doe een filesystem check op je disken.

Door Tweakers user scorpie, vrijdag 26 februari 2010 14:48

@lemaclemac: Ik heb zowel m'n interne als m'n externe disk via disk utility geverified en daar was niets mis mee.. Ik heb trouwens gewoon een wd mybook gekocht, en geen time capsule, dat is echt veel te duur voor wat je krijgt, maar dat is een ander verhaal :)

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 26 februari 2010 15:10

bacula.org??? ach ja .... wie kiest er dan ook voor time machine ...

[Reactie gewijzigd op vrijdag 26 februari 2010 15:12]


Door Tweakers user Snake, vrijdag 26 februari 2010 15:14

Hoe heb je de backup aangesloten? Via wireless network? 11Mbit misschien nog? :P

Door Tweakers user scorpie, vrijdag 26 februari 2010 15:16

@Snake: USB2 aangesloten.

Door Tweakers user __fred__, vrijdag 26 februari 2010 15:17

Is die schijf het probleem dan niet? Ik backup met time machine naar een Windows Home Server (ja, ik weet het, maar heb ook nog gewone PC's) en backupte mijn mac in drie uurtjes initial backup. De incrementals merk ik niet eens. Ook niet op een macbook via wifi trouwens.

Door Tweakers user scorpie, vrijdag 26 februari 2010 15:17

Mjah misschien toch maar even m'n schijfje herformatteren dan...


Door Tweakers user scorpie, vrijdag 26 februari 2010 15:35

@Crim: dat valt best mee hoor, nog nooit problemen gehad voordat ik aan Time Machine begon.. het kan best zijn dat met een reformat van m'n externe disk het hele probleem is opgelost, maarja tot dan toe heb ik gewoon zin om moeilijk te doen :P

Door Tweakers user SpaceK33z, vrijdag 26 februari 2010 15:37

Heb je Mac OS X Snow Leopard of Leopard? Het schijnt dat Time Machine op Snow met 80% versneld is.

Door Tweakers user kipusoep, vrijdag 26 februari 2010 15:45

* kipusoep houdt wijs zijn mond....

Door Tweakers user freshy98, vrijdag 26 februari 2010 16:07

Ik heb hier drie Mac's die via mijn Synology DS209 met een externe disk mijn Time Capsule is.
Hiervoor had ik een G1 Time Capsule en dat ging ook prima.
Alleen het vrij maken van ruimte zat destijds nog al vaag in elkaar. Geen idee hoe dat nu is.

Anyways, Time Capsule bevalt mij prima. Vorig jaar een MacBook met defecte schijf.
Nieuwe schijf er in, installatie DVD en restore van Time Capsule. Anderhalf uur later was de laptop weer terug.

Time Machine gebruik ik overigens bijna nooit. Kan mij niet herinneren wanneer ik het voor het laatst gebruikt heb.

Door Tweakers user cosmo_roel, vrijdag 26 februari 2010 16:33

heb je niet toevallig ergens een map met een heleboel kleine bestandjes staan. ik weet niet of dat de boel zou vertragen, maar je weet nooit. ik meen me te herinneren dat een install folder van adobe cs3 ofzo weleens een heleboel kleine bestandjes kon bevatten.


Door Tweakers user Faust, vrijdag 26 februari 2010 16:47

Time Machine is hier echt super snel.

Waarom?
Ik doe alleen de 'documenten' map, plus mail en chatlogs.
Foto's sla ik apart op al.

Programmas niet.
Systeembestanden niet
mp3s niet
videofiles niet

Misschien helpt dit?

Door Tweakers user ferrybouwman, vrijdag 26 februari 2010 17:04

Gebruik je soms Windows in een virtual machine? Dan backup't ie elke keer de hele file. Die zul je moeten excluden.

Door Tweakers user MetaFrame, vrijdag 26 februari 2010 18:42

Over het algemeen is TM niet de meest snelle back-up oplossing, echter zo traag als jij het hierboven omschrijft ben ik het nog nooit tegen gekomen. Ik denk dan eerder dat je het bij de hardware moet zoeken. Ja de eerste back-up is altijd traag, daarna zal de incrementals een stuk sneller moeten gaan.

Door Tweakers user Neo_TGP, vrijdag 26 februari 2010 19:33

Ik herken de problemen die je hebt ook helemaal niet, wij backuppen hier 3 machines naar 1 TM disk, en niets geen problemen..

Ik gok dat er misschien iets mis is met je disk zelf..


Door Tweakers user thaan, zaterdag 27 februari 2010 00:29

Bekijk wat er mis gaat met Backup Loupe.
Net even wat duidelijker dan de logs doorspitten. Kijken welk bestand er elke keer zo groot wordt dat gebackuped wordt, en die file dan excluden.

Klaar, en je hebt een heerlijk werkende Time Machine.

Door Tweakers user scorpie, zaterdag 27 februari 2010 02:02

@Kees Kluskens: Ik heb Snow Leopard.

@Faust, nope, gewoon MacBook Pro early 2008 model.
Ik backup wel de gehele schijf en niet alleen bestanden die ik echt per se wil behouden. Gewoon alles of niets voor mij. (tenzij het problemen veroorzaakt, dan sluit ik die directories wel uit natuurlijk).

@ferrybouwman: Ik gebruik wel een Ubuntu virtual machine, dat is inderdaad wel een goede ja.

@Osxy: Ja, die url had ik al gevonden, maar dat werkte helaas niet...

@thaan: Ik ga er nu naar kijken, ben benieuwd wat dat programma vindt, thnx :)

@iedereen die niet expliciet genoemd is: bedankt voor de suggesties / opmerkingen, ik zal ze in overweging nemen :)

Door Tweakers user bn326160, zaterdag 27 februari 2010 02:46

Niets van problemen op Snow Leopard. Ging zeer vlot, updaten gaat ook prima. Windows partitie is niet inbegrepen, deze zorgt blijkbaar voor veel elende.

Door Tweakers user clutjespelberg, zaterdag 27 februari 2010 11:06

Vergeet ook niet je tempdir met torrents te excluden.

Kan het ook zijn dat die er usb1 apparaten tussen zitten waardoor die externe schijf op 12Mb/s gaat werken? Heb ik last van gehad toen ik de externe schijf via een usb hub (apple toetsenbord) aansloot. Probeer 'm dan direct op de mac aan te sluiten.

Door Tweakers user scorpie, zaterdag 27 februari 2010 11:09

@clutjespelberg: Goede tip idd, alleen ik doe niet zoveel met torrents. Verder heb ik de externe disk direct aangesloten op een USB2 poort op m'n laptop.

Door Tweakers user ZpAz, zaterdag 27 februari 2010 12:09

De eerste keer moet je je laptop even aan een kabeltje hangen en verbinden met je TC, of als je een gewone externe HD hebt dan kan je die natuurlijk aansltuiten. Een NAS is officieel niet ondersteund en geeft wel vaker problemen. Ook moet je zelf een 'terminal commando' uitvoeren voordat een normale NAS werkt.

Zelf exclude ik virtual PC's en de download dir, en heb er eigenlijk geen problemen mee gehad. De eerste keer duurde enkel een paar uur (toen over wifi-n) gedaan.

Door Tweakers user Racetows, zaterdag 27 februari 2010 17:22

Hoewel dit niet het veel te langzame backuppen verklaart, is dagelijks 2GB merkwaardig als je weinig doet. Heb je een mailclient die alles (zoals bijvoorbeeld Outlook) opslaat in een groot bestand?

Door Tweakers user scorpie, zaterdag 27 februari 2010 17:24

@Racetows: Nope, ik gebruik alleen imap en heb m'n thunderbird imap directory ook uitgezet in Time Machine aangezien alles op de server blijft staan, dus dat hoef ik niet te backuppen.

Door Tweakers user -Niels-, zaterdag 27 februari 2010 19:52

makkelijkste oplossing? neem Win 7 :Y)

Met de nieuwe optie om een library te maken voor al je documenten, muziek, foto's enz. is het heel eenvoudig om alles centraal te houden. Dit icm een willekeurig gratis programma om backups te maken zou prima moeten voldoen.


(bij ms gerelateerde problemen komt altijd de optie, koop een mac of neem linux voorbij) :P

[Reactie gewijzigd op zaterdag 27 februari 2010 19:53]


Door Tweakers user Jrz, zaterdag 27 februari 2010 20:24

Chrome heeft (had?) een bug met de journal die erg groot werd, en steeds gebackupped wordt

Kijk anders met backuploupe wat er elke keer gebackupped wordt

Door Tweakers user scorpie, zaterdag 27 februari 2010 20:27

@-Niels-: thnx voor je nuttige bijdrage, ik zal het zeker overwegen..

@Jrz: Ja, BackupLoupe werd eerder al aangeraden, hij loopt vanaf vanmorgen en is nu bezig met de laatste incremental backup te analyseren, ben benieuwd wat eruit komt. Wel goede tip overigens over Google Chrome, die browser gebruik ik toevallig ook dus zal even kijken naar die journals.

Door Spammerboy, zaterdag 27 februari 2010 20:32

Vreemd, backup hier twee macbooks zonder problemen draadloos naar mijn time machine. Iedere delta backup kost hooguit een minuut of twee. Let wel dat wanneer je bijvoorbeeld virtuele machines draait, deze files altijd geupdate worden en dus ook gebackupped.

Door Tweakers user kibber, zondag 28 februari 2010 00:53

Ik heb nergens last van. Ik gok dat je disk niet helemaal goed is. Test die eens grondig.

Door Tweakers user engelbertus, zondag 28 februari 2010 01:02

erg vaag maar ik gebruik het nog niet.
ik ga het misschien gebruiken op de mac minis die ik als mediaplayer wil gebuiken, maar daarvoor is backuppen weer niet zo cruciaal....
staat geen media op dat ding zelf.... ( is een core duo 1,66 met "maar" 60 GB of zoiets)

Door Tweakers user scorpie, zondag 28 februari 2010 01:18

Okay, update:
Disk Utility gedraaid en er is 1 filepointer teveel...

Error Message:
This disk needs to be repaired. Start up your computer with another disk (such as your Mac OS X installation disc), and then use Disk Utility to repair this disk.

Log van Disk Utility:
Verifying volume “Macintosh HD”
Performing live verification.
Checking Journaled HFS Plus volume.
Checking extents overflow file.
Checking catalog file.
Missing thread record (id = 8878577)
Incorrect number of thread records
Checking multi-linked files.
Checking catalog hierarchy.
Invalid volume file count
(It should be 908295 instead of 908296)
Checking extended attributes file.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
The volume Macintosh HD was found corrupt and needs to be repaired.
Error: This disk needs to be repaired. Start up your computer with another disk (such as your Mac OS X installation disc), and then use Disk Utility to repair this disk.


Dit klinkt erger dan dat het is, er is gewoon 1 filepointer naar een niet bestaande file. Dit heb ik al een keer eerder gehad, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de boel zoooooo vertraagt.... Morgen maar eens dvd van Snow Leopard regelen (die van mij ligt bij m'n ouders...) en het fixen, en dan maar kijken of het uberhaupt wat uitmaakt ;p

Door Tweakers user Chandd!, dinsdag 2 maart 2010 15:08

Wat ik zelf nog de meest handige oplossing vind is een externe hardeschijf.
Daarop zet ik al mijn belangrijke bestanden/setups/gegevens/save files etc.

Zodra er ooit iets gebeurd zal ik inderdaad wel alles opnieuw moeten installeren, maar meestal is dat maar een dagje werk en dat heb ik er wel voor over(want hoe vaak doe je dat nou).

Maar iedereen zijn eigen keus.

Door Tweakers user scorpie, dinsdag 2 maart 2010 19:47

Ja, en stel nou dat die externe harde schijf crasht? Het hele idee van een backup is natuurlijk dat je iets redundants hebt, en niet iets op een andere plek dan je werkplek. :)

Door Tweakers user Chandd!, donderdag 4 maart 2010 10:48

Excuses voor mijn late antwoord, ik was vergeten waar ik nou wel en niet had geantwoord.
Stel, je harde schijf crashed, dan heb je het nog op je pc/notebook.

Het lijkt me heel sterk dat alle twee tegelijk crashen (alhoewel, ik heb mijn externe harde schijf een keer laten vallen tijdens het overzetten... helft weg x.x)

Tegenwoordig heb ik op mijn pc een backup, externe harde schijf & laptop.
Op mijn usb wil ik ook nog wel eens meest recente werkjes opzetten.

Door fiver, donderdag 18 maart 2010 14:37

Beste,

Ik wil naast mijn macbook tevens een portable ACER (windows) draadloos laten communiceren met timemachine.
NA het configureren op de portable verschijnt de boodschap NETBIOS aanzetten, wat ik ook gedaan heb. Lukt me niet om alles netjes draadloos te installeren. Iemand een goede handleiding ?

mvg

Filip

Reageren is niet meer mogelijk