Paar dagen in New York

Door scorpie op dinsdag 29 september 2009 18:22 - Reacties (11)
Categorie: Amerika '09, Views: 11.894

New York - Dag 1: Bezoek Wallstreet + Broadway Theatre

Na een aantal dagen kwamen we dan eindelijk in The Big Apple aan. Via een busrit door het altijd gezellige Harlem, wat er overigens helemaal niet zo bedreigend uitziet als men altijd doet lijken, kwamen we aan op Broadway, waar tevens ons hostel was. Het klinkt misschien gaver dan dat het eigenlijk is, want Broadway is een erg lange straat. Het inchecken verliep niet zo heel soepeltjes, en de kamers waren nog niet klaar ook. We wisten wel dat de kamers op de 7e verdieping zouden zitten, dus we mochten alles alvast in 1 kamer dumpen. Ze hadden een kleine lift dus het kostte zeker wel 5 keer op en neer om alle koffers boven te krijgen.

Maargoed, na een uurtje wachten mochten we meteen weg om de metro naar financial district te pakken om daar onze tour door Wallstreet te lopen. De tour werd gegeven door 2 (oud-) Wallstreet medewerkers, dus we waren gegarandeerd dat we een hoop mooie dingen zouden zien. Aangezien het precies een jaar geleden was dat Meryll Lynch was omgevallen, waren er ook een aantal cameraploegen aanwezig van CNN en Reuters. Omdat onze tourguides zo goed te boek staan, wilden die cameraploegen met ons meelopen en ons interviewen over de tour. Tijdens de tour kwamen we onder anderen langs The Federal Reserve Bank, waar we een kijkje mochten nemen in de kluis met de grootste goudverzameling ter wereld. Toen de tour voorbij was zagen we nog een kleine filmset en we vroegen ons af wat er nu weer te beleven viel, het bleek dat ene Rob of Ralph Tomas een videoclip aan het opnemen was. Na de tour zijn we wat gaan eten om vervolgens via Times Square naar een Broadway voorstelling van "Chicago" te gaan. Het was mijn eerste musicalvoorstelling ever en ik moet zeggen dat het me zeker mee is gevallen, ik had er minder van verwacht. Op de dinsdag erna kregen we een smsje van iemand uit Nederland die ons toevallig op CNN had gezien. We hebben het zelf helaas niet kunnen zien, maar het is altijd wel grappig als je met je kop op CNN bent geweest.

New York - Dag 2: Bezoek Columbia University + New York Yankees

De 2e dag in NY was wat minder spannend, het regende en we gingen richting Columbia University. Hier hebben we na wat lezingen een rondleiding over de campus gehad, en die viel niet tegen met al dat moois op straat. 's Avonds stond een wedstrijd van de NY Yankees op het programma waarbij we Derek Jeter nog een record hebben zien vestigen. Het is echt gek om fans van alle partijen in hetzelfde vak te zien zitten en lekker integreren. Iedereen vindt het mooi en het is ťťn gezellige bende. Mensen gaan even gezellig bij vrienden staan om een praatje te houden en volgen de wedstrijd vrij oppervlakkig. Honkbal is er wel een geschikte sport voor, aangezien het een vrij lange zit kan zijn en het niet iedere minuut even spannend is.

New York - Dag 3: Vrije dag

De 3e en tevens laatste dag in NY alweer. Het was net als de dag ervoor vrij slecht weer helaas, maar dat mocht de pret niet drukken We zijn via Central Park naar het Gugenheim museum geweest om vervolgens 5th avenue te bezoeken waar we uiteraard de Apple Store hebben bezocht. Toen wilden we naar The Empire State Building, om daar vanaf de 86e verdieping een mooi uitzicht over de stad te kunnen zien. Niets was minder waar, want het was dus regenachtig en op de 86e verdieping zie je dan echt niks. Een boottocht naar het Statue of Liberty zat er ook niet echt meer in, dus die hebben we maar vanuit de verte mogen aanschouwen vanuit Financial District.

Binnenkort weer meer verhalen vanuit de US of A. [De studiereis is afgelopen, dus als het goed is heb ik wat meer tijd om de blogs te updaten]

Volgende: Paar dagen in Washington D.C. 10-'09 Paar dagen in Washington D.C.
Volgende: New York: Dag 1 - Bezoek Wallstreet + Broadway 09-'09 New York: Dag 1 - Bezoek Wallstreet + Broadway

Reacties

Door Tweakers user Garrett, dinsdag 29 september 2009 18:59

Leuk man, ik ga in februari een week, heb er al best wel zin in :D
Zal wel een hoop foto's maken, dus dat wordt geheugenkaartjes inslaan ;)

Door Tweakers user Forsith, dinsdag 29 september 2009 20:22

Mooie blog, ik vind het leuk je verhalen te lezen!

Door lotje1, dinsdag 29 september 2009 20:28

@Garrett Of doe wat ik heb gedaan... Laptop mee en kaartjes legen op laptop.

Ik weet niet of The Empire het beste uitzicht biedt, denk dat het ook uitmaakt, wat je wilt zien. Ik heb op Rockefeller gestaan (50th street) en hoewel het enigszins nevelig was, had je toch een goed uitzicht over Central Park.

Aanraders zijn trouwens American museum of natural history en the Museum of Modern Times. Het tweede bleek op maandag gesloten, dus ik heb dat zelf niet bezocht. Maar je hebt daar het wereldberoemde shot van de werkers die met hun broodtrommeltje op zo'n metalen balk zitten. je kunt jezelf op de foto zetten terwijl je tussen hen in zit.

Het museum of natural history zit ergens op 81st street, aan de westkant van Central Park. (Museum avenue is de oostrand van central park) Tip : een aantal musea, waaronder dat van natural history, kennen een advies-toegangsprijs. Hierbij hoef je dus niet die prijs te betalen, maar kun je ook voor een dollar naar binnen... 'k geloof dat het bordje zegt 'zoveel als je kunt missen' ....

Voor het nachtleven is er genoeg..., Rockwood Music Hal in Allen street 198 is een klein cafť met podium, waar vaak live concerten zijn. Toegang is gratis, maar na elk concert gaat de bucket rond voor een vrijwillige bijdrage :)

Simpel maar lekker eten kun je bij Esperanto aan de mcDougal street, hun nachos met kaas zijn errug lekker :Y) Ook staan ze bekend om hun gebak en koffie.

Voor last minute musical kaartjes zijn er 2 officiŽle verkooppunten, 1tje vlakbij of in het Mariott hotel.

'k zal nog even zoeken naar een fotootje van dat uitzicht, die post ik hier dan wel als link...

Door Tweakers user Ropniko, dinsdag 29 september 2009 21:41

Ah nice! Wil van het voorjaar weer die kant op.. en dan de Nederlandse roots van de stad ontdekken. De oude boerderijen, de eerste school daar in de omgeving en hopelijk nog wat andere dingen. Als ik de boeken mag geloven hebben we toch een zeer grote invloed gehad op die stad. Boss = Baas, Dollar = Daalder, Yankees = Jan Kees en nog meer van die kleine dingen die leuk zijn om te weten. Parelstraet (Pearl Street), Roode Eylandt (Rhode Island), uberhaupt het woord Island = Eylandt.

Naast de geschiedenis is het gewoon een onwijs aantrekkelijke stad. Doet voor een deel Europees aan en voor een groot deel gewoon lekker over the top Amerikaans. Heerlijke stad, en na de eerste keer heb ik toch een soort van drang om er nog een keer naar toe te gaan. Meer te ontdekken, meer te zien en de stad meer te gaan beleven.. can't wait!

Door Tweakers user lotje1, dinsdag 29 september 2009 22:53

In aanmerking genomen dat wij New York en met name Manhatten in ons bezit hadden en uiteindelijk voor een appel en een ei aan de britten hebben gegeven... lol

Enne.... bijna heel (blank) Amerika is van origine Europees... dankzij onze beruchte 'VOC' mentaliteit en slavenhandel is Amerika multiculti, een goed gevolg van een slecht verleden.

Maar je hebt gelijk.. een eerste bezoek vraagt om meer :D 'k zou ook zo weer terugwillen, alleen laat het budget het even niet toe :(

Õk weet niet hoeveel luxe jij wilt, maar mijn 6dgn/5n trip vorig jaar was low budget, reis+verblijf totaal rond de 850. Ik kwam toen een groep van ING tegen, die 3 dagen gingen voor bijna het dubbele :+

Door Tweakers user scorpie, woensdag 30 september 2009 04:37

Het was ook wel grappig om te horen dat er veel mensen enthousiast waren over onze aanwezigheid aangezien het dit jaar gevierd wordt dat de Nederlanders dit jaar 400 jaar geleden New York hebben "ontdekt". We moesten steeds uitleggen dat we er waren ivm een studiereis en eigenlijk niet voor alle Dutch Festivals kwamen.
Op Wall Street trouwens ook nog meegedaan aan een wedstrijd om een trip naar Nederland te winnen, maar dat is gefaald omdat 1 van onze reisgenoten naar ons toeliep en ineens in het Nederlands begon te praten....

Door Tweakers user Renegade, woensdag 30 september 2009 09:10

Kleine tip, de veerboot naar het vrijheidsbeeld kost je geld, en met een beetje pech sta je dan op het eiland en is het beeld gesloten voor bezichtigingen. Je kunt ook de Staten Island Ferry nemen (bij Battery Park / Financial District), die is gratis en je komt op een meter of 100 aan het vrijheidsbeeld voorbij. Is zo uitstekend te zien, plus je hebt een goed uitzicht over het Financial District. Dat is ook 's avonds een aanrader. En aansluitend blijf je gewoon zitten en ga je voor niks weer terug. :)

Door Tweakers user Gumball, woensdag 30 september 2009 09:49

Grappig, ik was toen ook in NY en heb die clipopname ook gezien (Rob Thomas) :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 30 september 2009 09:49]

Door Tweakers user Vanx, woensdag 30 september 2009 17:45

Had jij ook zo'n overactieve/feel-good-feeling gids op de columbia university? Wel mooie uni is dat :D , zit maar 1 Nederlander op :P .

Door Tweakers user scorpie, donderdag 1 oktober 2009 18:50

De campus vond ik echt heel mooi van Columbia, je merkt ook echt dat je soort van afgescheiden leeft van de rest van de bevolking door de muur om de campus heen, dat geeft je wel een bizar gevoel. (positief of negatief) De gids kan ik me niet echt meer herinneren, maar dat was een PhD'er, dus die kent het hele leven al wel en is minder overactief ;p

Reageren is niet meer mogelijk